Kau yang satu

Thursday 12 April 2012

TABIAT BURUK? MAMPUKAH AKU MENGIKIS...


Alamak!! Habislah…tak pasal-pasal anak aku pun terikut sekali tabiat burukku. Banyak kali dah aku cuba control  ataupun elakkan tabiat ni supaya tak kena kat dia tapi dalam berjaga-jaga terkena juga dia.

Heehee….apa tabiat buruk aku…GIGIT KUKU. Itulah tabiat buruk aku dari kecil sampai la sekarang. Banyak kali mak aku marah, tapi tiap kali menonton cerita aksi ataupun seram maka makin lajulah aku menggigit kuku. Takpun tiap kali tengah berfikir ataupun tension maka secara sedar ataupun tidak sedar kuku aku pasti berada di dalam mulut. Banyak kali dah mak aku sound  tapi...aku pasti akan ulang kembali tabiat tersebut. Sekarang ni kalau dia sound  lain dah nadanya dah ada anak pun gigit lagi. Bukannya aku tak tau bahayanya tabiat tersebut yang akan memberi kesan pada akar kuku dan mulut tapi tulah rasa macam satu keperluan pulak tabiat tu (kuku aku bersih okey) .

Aku ingat lagi dulu masa kecil, bapa saudara aku mesti pegang ataupun tahan tangan aku dari memasuki mulut. Sampai la ke zaman remaja dia masih begitu tapi anak sedara dia ni masih kebal tabiatnya. Lebih-lebih pun dia sound  je gigit kuku kerjanya, sedap sangat la tu.

Kekadang tu masa kat tempat kerja bila tengah memikirkan sesuatu secara automatik tetiba jer tanpa sedar aku dah mula mengigit kuku. Tindakan luar kawalan okey...dah terbiasalah macam mana.  

Yang amat merisaukan sekarang ni aku dah ada pengikut (main-main pulak dushhh!)...hurmmm aku harus mencegah anakku mulai dari sekarang. Yelah dah jadi macam aku payah....jaga lah kesihatan kuku dan mulut anda.     

No comments: