Kau yang satu

Thursday, 29 March 2012

Idaman Kalbu

Yang mana satu
Idaman kalbu
Tidak tertahan
Menanggung rindu
Mungkinkah jauh
Berbatu-batu
Atau di balik
Awan yang biru

Terkejut aku dibuatnya sekarang ni..harga rumah dua tiga menjak makin meningkat berganda beb. Kalau macam nilah gamaknya...mau aku duk kuarters jek sampai ke pencen. Dapat je ganjaran terus sambar rumah idaman (hurmm...macam manala rupa aku time tu...60tahun la katakan...)...bagus gak idea tu. Ohhh...tak boleh gak gitu bila difikir-fikirkan sekarang pun harga rumah teres setingkat dah cecah RM700K mau sok zaman aku pencen cecah RM200M...gulp tak ke haru dibuatnya kami anak beranak tak pasal-pasal merempat

Adalah sorang dua orang berpengalaman nasihatkan aku beli jek mana-mana rumah yang berkenan, memang hujung bulan perit janji dapat rumah. Kalau sok-sok dah meningkat berganda mau melopong. Termakan gak dengan jampi serapah diorang maka aku pun mula mensurvey rumah.

Bagi yang dah ada rumah idaman tahniah dan bagi insan-insan terpilih macam aku jom layan ada tips serta panduan dari Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

 
·          Beberapa Aspek Penting bagi Pembeli Rumah
Sebelum anda membuat keputusan bagi membeli rumah, sila pastikan:
§        Pemaju Perumahan mempunyai lesen yang sah dan masih lagi berkuatkuasa
§          Mempunyai permit iklan dan jualan yang sah dan masih lagi berkuatkuasa
·          Kenal Pasti Jenis Rumah
·          Status Tanah
·          Maklumat Brosur
·          Bayaran Pertama
·          Faedah Yang Dikenakan
·          Pembatalan Perjanjian Jual dan Beli
·          Bayaran Penyelenggaraan Infrastruktur
·          Bayaran Penyelenggaraan Perkhidmatan
·          Bayaran Cukai Tanah, Cukai Taksiran dan Lain-lain
·          Tempoh Pemilikan Kosong
·          Syarat-Syarat dan Hak Pembeli Semasa Penyerahan Pemilikan Kosong (VP)
·          Bayaran Gantirugi
·          Tempoh Liabiliti Kecacatan
·          Penubuhan Perbadanan Pengurusan Bagi Tanah dan Bangunan Yang DiPecahbahagi

Untuk keterangan lanjut sila layari laman www.kpt.gov.my

Semoga bertemu rumah idaman anda...jom layan rumah idamanku.......


 Aku suka rumah gini...mampu ke nak beli tanah hehe


 Rumah macam ni okey gak...yang ni pun guna tanah hurm...

 Yang ni lagi okey kot...sila lah berangan...

1 comment:

ady said...

rumah last tu mmg lawa...tp kecik huh