Kau yang satu

Tuesday 3 December 2013

Dapurku Kembali Bernyawa

Salam sayang semua...semoga sentiasa berada dalam keadaan sihat hendaknya. 

Kenapa tajuk entri sebegitu? Hehe sebabnya sebegini....sejak disahkan berbadan dua bulan mei yang lepas tetiba je tau (bukan sengaja yer!), secara automatiknya penyakit mabuk aku pun bermula (sama kes masa mengandungkan Zaqwan dulu). 

Mabuk apa? hurrrmmm aku tak boleh bau tumis-menumis, goreng-menggoreng ataupun senang ceritalah bau-bauan masakan. Hidung aku memang sensitif dan peka yang amat terhadap bau masakan. Kalau bau masakan tu melekat kat baju yang aku pakai maunya aku sembur perfurm berjuta lemon untuk hilangkan bauan tersebut. 

Orang yang tak pernah alaminya mesti anggap mengada-ngada betul aku ni kan. Lepas itu mesti bertanya, masak macam mana? Hahaha..aku memang tak masak langsung sejak bulan mei yang sudah. Berbulan-bulan aku makan masakan kedai sampai satu tahap rasa nak muntah pun ada, iyerlahkan mana tahan siang malam makan makanan kedai. Sampai satu tahap aku duduk dalam bilik sorang-sorang menangis tau tak, bukan apa mengenangkan nasib nak makan air tangan sendiri tapi itulah bau masakan boleh buat aku macam nak migrain saja, inikan pula nak memasak. 

Mengandung kali ini Allah memang uji betul aku sebabnya sampai dah masuk 7 bulan pun aku masih tak boleh memasak (masa Zaqwan dulu masuk 5 bulan jer aku dah okay). Memang sedih betul rasanya tapi suami aku memang banyak bagi kata-kata semangat...haha nak tau dia cakap apa? Salah satunya dia cakap Allah nak hapuskan dosa aku, jadinya Dia uji sebegini kat aku. Hurrrmmm....mula-mula dengar rasa macam rasa kena perli jer, yelahkan banyak ker dosa aku? Bila dah hari-hari dititipkan kata-kata sebegitu, aku muhasabah diri dan berfikir kata-kata suami aku, ada betulnya. Kita hambanya yang kerdil di bumi ini mustahil tiada dosa. Jadinya aku pegang kata-kata tu buat penguat semangat sampailah minggu lepas tiba-tiba aku rasa bauan masakan amat mengujakan dan aku tak berlari menyorok ataupun tutup hidung. 

Syukur Alhamdulillah Ya Allah, aku sujud syukur pada-Mu. Akhirnya aku boleh memegang sudip dan senduk kembali. Walaupun masakan aku tak sehebat Chef Wan ataupun Master Chef yang penting hasil air tangan aku amat dihargai oleh suamiku dan Zaqwan bila aku mula memasak kembali. Huurrrmmm seronok bila tengok peti ais dah penuh kembali. Lepas ni bolehlah aku kembali mencuba segala bagai resipi kat blog che mat gebu. Hoooyeeehhhh!!!!!!

No comments: