Kau yang satu

Monday 19 November 2012

Budi bahasa budaya kita...

Tiba-tiba aje hari ni mood berblog aku mencurah-curah (hip-hip horey...tahniah nora!). Aku nak kongsikan satu kejadian yang membuatkan aku rasa nak aje menyanyi kat telinga orang lagu "Budi bahasa budaya kita."



Kejadian ini berlaku pada hari sabtu yang lepas, lebih kurang jam 8 malam, lokasinya pasar malam kampung halamanku. Action....         

Aku : Bang, cencalok ada tak?  (muka dah agak berumur aku panggillah abang)  
                                     
Penjual : Tu cencalok kak...banyak! (nada high note okey....mata si penjual melekap kat tv)     
                
Aku : (Dalam hati sikit sentaplah dengan nada high note tu, muka dia memang kebosanan okey....aku pilih-pilih ambil barang...si penjual buat muka toya...suka hati akulah nak pilih, hak pembeli...dalam hati aku dah angin bila dia angkat lepas tu letak plastik dengan kuat tau...banyak kali okey...apa tandanya tu...bosan? boring? Eh...kau nak berniaga buat elok-elok..karang aku tinggalkan kau terbuntang baru tau. Aku tak lah kejam macam tu, terfikir mungkin dia penat agaknya. Sakit hati tengok perangai dia, aku ambil aje mana barang yang nampak).                        

Aku : Berapa ringgit semua ni? 

Penjual : Bla.....bla..(mata kat tv okey, tangan hulur plastik kat aku, mulut bercakap) 



Aku nak tanya koranglah yang itu namanya kurang budi bahasa ke ataupun kepenatan. Ke aku yang sentap terlebih...memang masa tu nak aje aku sound "dah tau letih..tutup kedai, esok buka balik, muka abang memang tutup rezeki betul." Nasib baik aku banyak bersabar...kalau tak mahu aku sound dia. Memang masa tu aku rasa nak menyanyi melalak-lalak kat telinga dia "budi bahasa budaya kita". Tapi tulah pasal...aku terasa 2x5 macam dia pula kalau buat macam tu. Alkisahnya aku bayar, blah dan aku takkan pergi kedai dia lagi.
 
Aku memang tak cerita kat sesiapa pun termasuklah suami aku...mak sentap okey!
Published with Blogger-droid v2.0.6

No comments: